Hvordan kan du effektivt evaluere webdesignet ditt?

Hvordan kan du effektivt evaluere webdesignet ditt?

I en moderne tid der det meste foregår på nettet, er det særdeles viktig å skille seg ut i markedet. På den måten vil kundene legge merke til deg, og sannsynligheten er større for at de velger nettopp deg og dine tjenester eller produkter. Men det er mer å tenke på enn en fengende webdesign. Designet skal virke til sitt formål, og alt på nettsiden skal være tilgjengelig via alle plattformer. Så hvordan sikrer du egentlig en webdesign som skiller seg ut?

Les designteori

Du er kanskje ikke klar over det, men faktisk finnes det en rekke lærebøker og kilder på nettet som spesialiserer seg på designteori. Her får du et innblikk i hvilke farger som bør kombineres, hvilke skriftstørrelser som bør benyttes sammen og ikke minst hvor på nettsiden elementer bør plasseres for å gi best effekt. Ved å forholde deg til teorien sikrer du en nettside som får oppmerksomhet – i hvert fall rent teoretisk.

Våg å være annerledes

Fordi de aller fleste bedrifter og selskaper reklamerer for produktene sine på nett, er det ekstremt viktig å ha noe ekstra om du vil skille deg ut og tiltrekke deg kunder. Ta nettcasinoer som eksempel. Det finnes et hav av dem, og derfor vil du finne både bingo bonus og unike temaer på de beste av dem. På den måten gjør de seg attraktive i markedet og sikrer at spillerne vil besøke dem. Og dette er ikke unikt for spillindustrien – å være annerledes er viktig i alle bransjer på nett. Ellers går de dukken.

Vær optimalisert for mobile enheter

Det kanskje viktigste å tenke på i dag, er at nettsiden din skal fungere tilfredsstillende på alle enheter, og spesielt på mobilen. Mobiltelefoner tar nemlig over for datamaskiner, og derfor er det i mobiloptimalisering det bør legges mest jobb. Sørg for å integrere nettsiden din med betalingsløsninger på mobilen, slik som Vipps, og la brukerne logge inn ved hjelp av ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk. Ved å forenkle brukeropplevelsen og gjøre tjenesten attraktiv på mobil, får du flere returnerende brukere.

Følg bruken på nettsiden nøye

Alt vi har nevnt ovenfor er viktig å tenke på når du utvikler en nettside. Men når nettsiden er lansert, er det viktig å analysere bruken, finne svakheter og rette dem. Last ned programmer som måler den gjennomsnittlige hastigheten ved innlasting av sider eller navigering. Kan tidsbruken effektiviseres? Ta også i bruk redskaper som viser hvilke deler av nettsiden din brukerne er mest interessert i og hvilke elementer som får flest klikk. På den måten ser du raskt hva som fenger og hva som trenger forbedringer.

La brukere legge igjen anmeldelser

Den kanskje beste måten å analysere designet ditt på, er ved å la brukerne stå for evalueringen. La alle som besøker nettsiden legge igjen en anmeldelse, der de deler sin opplevelse. Da får du et realistisk bilde av hvordan nettsiden og designen din faktisk fungerer – fra dem som sitter med fasiten. Ved la brukerne komme med tilbakemeldinger, og ved å lytte til dem, viser du dessuten at du er en seriøs aktør som vil det beste for kundene dine. Det gir deg på sikt flere fornøyde og returnerende kunder.

Legg igjen en kommentar